Ритейл парковете се утвърдиха като един от най-бързо развиващите се сегменти на пазара на недвижими имоти, в който вашата компания успя през последните години да заеме значително място. Защо насочихте инвестиционната си стратегия към създаване и управление на търговски комплекси? Как се развиват двата ритейл парка в София и Ямбол, които притежавате?
– Сегментът на ритейл парковете в България наистина претърпя много стремглаво развитие в последните години, за да последва примера на пазарите в Централна Европа, пък и част от Източна Европа. В Румъния и Сърбия например пазарът на ритейл паркове е доста по-развит, където виждаме и комбинирани проекти с молове или пък с аутлет центрове с дизайнерски марки. Успяхме преди 2 години да усетим тренда в тази пазарна ниша и да направим първата си инвестиция.
От 2020 година ние сме собственици на най-големия ритейл парк в България – “Джъмбо Плаза” на бул. “Ботевградско шосе” в София с 30 000 кв.м търговска площ. След придобиването добавихме над 6000 кв.м с нови наематели, чрез които подобрихме значително търговския микс на парка в посока мода, услуги и хранене. Сред новите ни наематели са New Yorker, adidas outlet, Mania и най-големият в България магазин на бранда Sinsay, както и търговци в сектора на услугите и дома. Предстои да открием аутлет на известната марка за мъжка мода “Теодор” и магазин от веригата English Home. Изградихме зона за услуги и по-малки наематели, в която вече оперират обект 1 minute, аптека “Стелла”, зоомагазин Maxi pet, магазин за матраци Ted. Предстои да отворят през ноември обект на ядки “Ройс”, оптика “Джой оптик” и др. В най-скоро време на територията на парка ще има и открита зона за хранене с шест стрийт фуд оператора, които ще предлагат разнообразни кухни.
Всъщност с тези ни стъпки към обогатяване на микса в ритейл парка се стремим да предложим максимално разнообразие на нашите посетители, които идват не само от София, а и от Северна България, както и за транзитния трафик от чужденци, които преминават по магистрала “Хемус” и по Северната тангента на Околовръстното шосе. Към настоящия момент посещаемостта на парка е около 5.8 млн. души годишно, което ни вдъхва оптимизъм за развитие и в бъдеще.
“Ритейл парк Ямбол” е функциониращ от вече две години и се наложи като водещ в града и региона. Съвсем скоро към нас ще се присъедини и нова международна верига, която сега навлиза в България и ще открие в Ямбол един от първите си обекти. В допълнение, успяхме да привлечем и международен оператор за бързо хранене, който ще се помещава в обект от типа “драйв тру”, като планираме да отвори врати през пролетта на следващата година. С тези нови попълнения смятаме, че ще обхванем желанията и нуждите на нашите посетители и паркът ще стане още по-атрактивен.
До началото на 2023 г. трябва да отвори врати най-новият изграждан от вас комплекс – “Ритейл парк Хасково”, разкажете повече за него?
– Всъщност планираме да открием “Ритейл парк Хасково” още през декември 2022, като ни отне само осем месеца да го изградим. Това е дългоочакван проект в Хасково, който ще даде възможност на много вериги да бъдат представени в града. Сред нашите наематели са Sinsay и Cropp, New Yorker, Pepco, KiK, CCC, dm, Sportdepot, както и аптека Subra, оптика Joy и застрахователният брокер SDI. Много от тези брандове за първи път ще стъпят на местния пазар в Хасково и ние не се съмняваме в успеха им. Заедно със съседните на “Ритейл парк Хасково” търговски обекти обособяваме най-голямата за града търговска зона с над 14 500 кв.м търговска площ и 450 паркоместа, което считаме, че е удобна концепция и много значима придобивка за хасковлии. Наскоро непосредствено до бъдещите търговски обекти и като естествена част от търговската зона отвори за клиенти вторият магазин на германската верига “Лидл” в гр. Хасково. Посещаемостта е значителна, което ни дава увереност, че ще реализираме поредната успешна инвестиция.
С какви резултати ще завършите 2022 г.? Успяхте ли да постигнете целите си в условията на икономическа криза и растяща инфлация през тази година, в допълнение към последствията от пандемичната криза?
– От целия сегмент на търговски площи ритейл парковете бяха най-слабо засегнати от пандемията. Както знаете, ограниченията за обекти от типа “големи кутии” бяха въвеждани доста по-рядко и позволяваха работа на обектите, макар и с условия. Освен това може би отвореният паркинг и отделните входове за всеки обект даваха на посетителите повече спокойствие, че са предпазени.
Не мога да цитирам точна доходност, но със сигурност резултатите ни за 2022 ще са по-добри от 2021 г., като някои от наемателите бележат рекордни обороти в сравнение със същите месеци за последните пет години. Това, от една страна, се дължи на добрия мениджмънт на партньорите ни – търговските вериги, справящи се с настоящите кризи, но, от друга страна, основен приоритет за нас е да изпълняваме плановете си за развитие на търговските си комплекси, с което считаме, че създаваме все по-добра среда за бизнес. Това до голяма степен се потвърждава от резултатите на партньорите ни. В този смисъл, независимо от поредицата от кризи ние успяваме да изпълним целите си.
Какво включва и на каква стойност е инвестиционната програма на компанията за следващата година? Къде планирате нови ритейл паркове? Какво ново ще предложите в модела на развитие на търговски комплекси?
– С удоволствие бих искал да споделя, че съвсем скоро придобихме голямо портфолио от активи, което изцяло кореспондира на инвестиционните ни планове. Портфолиото се състои от четири масива имоти, като един от тях е работещ търговски парк в Пловдив, бившият магазин на “Парктикер” на бул. “България”. Планираме през 2023 г. да го реновираме изцяло и да добавим около 2000 кв.м търговска площ с наематели, които са нови за гр. Пловдив търговски марки. Останалите два актива са разположени на и в близост до магистрала “Тракия” – единият до София, на пробива към с. Лозен, другият до Пловдив, в индустриална зона “Марица”. Най-атрактивният и значим за нас имот е разположен в съседство до съществуващия ритейл парк “Джъмбо Плаза”.
Върху този имот планираме през 2023 да стартираме изграждането на разширение на “Джъмбо Плаза”. От наша страна оценяваме високо потенциала в България да се изгради съвременен ритейл парк с регионално значение – до голяма степен каквито можем да видим в Западна Европа. Допълнителна атестация за плановете си получаваме от редица потенциалните партньори наематели, които имат силен интерес да развиват търговската си дейност в тази локация. Планираме да изградим около 55 000 кв.м търговска площ в допълнение към съществуващата площ, като ще се придържаме изцяло към формата ритейл парк. С разширението ще обогатим предлагането с брандове, които все още не са представени при нас, както и ще предложим възможност за целодневно изживяване на посетителите с повече ресторанти, кафенета, зони за забавление и отдих. В новите площи ще продължим да отделяме пространство за аутлет търговия, като амбициите ни са да създадем аулет център с известни световни и български марки, каквито понастоящем българският потребител може да посети само в чужбина.
Независимо от описаните конкретни проекти развитието и оперирането на нови ритейл паркове продължава да бъде основен приоритет на “Тринити Кепитъл” АД. В този смисъл и през 2023 планираме да продължим проучването на нови възможности за развитие на бизнеса си – изграждане на нови паркове или пък покупка на функциониращи такива.
Готова ли е “Тринити Кепитъл” да отговори на новите глобални изисквания за екологични, енергоспестяващи сгради? Какви промени в бизнеса ще направите за “зеления преход”?
– Работим активно в тази посока – осигуряване на зелена енергия за нашите паркове е един от основите ни приоритети за 2023. От една страна, това ще доведе до оптимизация за нашия бизнес, от друга, ще дадем своя принос за опазване на околната среда. Отчитаме, че повечето инвестиционни проекти за retail паркове подценяват значително озеленяването и постигането на хармонична градска среда – на тази тема също отделяме все по-значимо място в новите си проекти.